Monday, 18 May 2015

Muhasabah diri....

Hai guysss....rindu nya dekat korang...lama aku tak update kat blog ni...

Actually ada sebab kenapa aku menyepi...first aku tengah serabut pasal seorang ni..Serabut ke??? atau aku jeles sebenarnya...Yessss....Kindaichikid jeles...cemburu...

Aku malas nak cerita pasal ni..tak sesuai...demi menjaga hati beberapa pihak...dia tak salah apa pun...aku je yang terlebih emo...dia tak de rasa pape pon..aku je yang perasan tak sudah...dia anggap biasa je..aku yang anggap luar biasa....

Ok stop pasal ni...

Last week aku cuti seminggu balik kampung...sebab mak jatuh sakit..Ya Allah..aku tak tau nak describe macam mana perasaan aku time dapat tau yang mak aku jatuh sakit dan di bawa ke hospital..dah la time tu aku baru balik bercuti huhahuhahuha kat sebuah pulau ni...

Mujur laaa aku dah balik dan selamat sampai rumah sewa waktu tu...bergegas jugak laa aku carik tiket bas nak balik kampung...dan terima kasih kepada kawan baik aku yang beria-ria nak tolong hantar kan sampai ke kampung...tapi aku tolak sebab tak mau susahkan dia...niat dia baik, tapi aku terpaksa tolak sebab aku tau dia penat...kami berdua baru balik dari bercuti..dah la dia yang drive pi balik...

Alhamdulillah...aku sampai kampung, tengok keadaan mak tak la seteruk yang aku sangka kan...dan mak tak kena admit wad pon...just masuk air dalam badan, then Doktor bagi kebenaran untuk balik...

Mak cakap tak perlu la aku ambik cuti sampai seminggu...macam mana dengan kerja aku apa semua...

Tak de yang lebih penting daripada ibu bapa...itu aku jawab..tapi dalam hati...

Itu lahh mak kita..tetap risau kan pasal kita..pasal keja kita...padahal diri dia sendiri, tak de sape yang nak jaga...

Dan syukur juga sebab keadaan mak beransur pulih sepanjang aku jaga dia kat kampung....Dengan apa yang dah jadi kat mak ni, buat aku rasa menyesal..

Sebab apa aku rasa menyesal...sebab aku selalu keluar kan statement yang aku malas nak balik kampung sebab tak tahan panas...lagi selesa duduk kat tempat aku kerja sekarang...

Serius aku memang betul2 menyesal cakap macam tu...seolah-olah macam aku tak sedar diri, asal dari kampung...rumah kiri kanan bendang...pernah berkubang dalam bendang...aku tak pikir yang tempat anak-anak adalah disisi ibu bapa mereka...

Sepatutnya aku dah boleh isi borang tukar sekarang...insyaAllah lepas apa yang jadi ni, aku tergerak hati dah nak mohon untuk bertukar...biar dekat dengan mak abah...senang aku nak jaga..sakit pening mereka boleh aku tengok-tengok kan...

Nak harapkan adik-beradik lain..susah...dorang semua dah ada family..masing2 dah kahwin..adik-adik aku pulak masih belajar...mana nak pikir pasal study lagi...aku tak mau adik-adik aku terganggu pelajaran mereka...itu pun menangis-nangis adik bongsu aku yang tengah praktikal tu nak balik...tapi aku tak bagi...memandangkan jauh dia nak balik...lagipun keadaan mak dah ok sekarang ni...

Member aku pernah cakap..ade hikmah sebenarnya jadi PLU ni (lihat dari sudut positif), PLU sah2 tak mendirikan keluarga...at least ade jugak nanti yang boleh jaga mak abah bila mereka tua...adik-beradik sah-sah la dah busy dengan keluarga sendiri..mana nak jaga hati bini atau suami lagi nanti...nak lagi teruk kalau jenis menantu yang sialll..jenis yang tak suka tinggal dengan mertua...

Tapi so far....abang dan kakak ipar aku tak de la perangai hanjeng macam tu...cuma aku rasa biar la aku yang berkorban nanti...tak berdosa pun berkorban demi ibu bapa sendiri...tak nak menyusahkan adik beradik yang lain..dorang tentu ada masalah sendiri dengan keluarga masing-masing..aku yang tak berkeluarga lagi ni dan mungkin sampai bila-bila kot..dah jadi tanggungjawab aku la jaga mak abah...

Sepanjang aku cuti dok kampung jaga mak..aku muhasabah balik diri aku...rasa bersalah dan berdosa kerana tak mampu untuk menjadi seorang lelaki yang LELAKI.....tapi untuk berubah tu masih belum cukup kuat..dan setelah aku analisis balik diri aku, aku yakin yang aku tak kan mampu untuk menjadi seorang SUAMI kepada seorang wanita...

Ye orang akan tanya tak takut sunyi kah nanti ???? tak pe, aku still ada mak dengan abah...

Ini apa yang aku rasa sekarang..mungkin di masa hadapan kelak kita tak tahu kan...Tuhan itu Maha Mengetahui...

Kita tak tau apa yang telah Dia aturkan kepada kita..hanya yang kita mampu adalah berdoa semoga segalanya baik-baik sahaja...

Amin..................


21 comments:

  1. Alhamdulillah Kidd...Mak Kidd sihat...sabarlah Kidd dugaan nie...kan dugaan boleh menghapuskan dosa-dosa kita...;-)

    Whateverpun, as you mention jadi PLU nie memang mungkin ada hikmahnya...yerlah, kita boleh take care parents kita as much as we can...we can give our time as much as they need...not as much as our brother and sisters can contribute...

    And of course...kita tak tahu masa depan kita...sunyi kah kita dengan kehidupan kita ini..I think maybe...but then who knows something good will be happen to us...Tuhan yang memegang Hati kita dan Tuhan juga boleh membolak-balik kan nya ;-)



    #BlogWalking http://iamwarlord.blogspot.com <=Do Peeping Me, Ok... ;-P

    ReplyDelete
  2. Semoga mak Kid cepat sembuh..

    Berkahwin bukan satu-satunya jalan untuk bahagia,banyak lagi cara lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamen : amin..tenkiu Kamen...tak kawin pon tak pe kann... :)

      Delete
  3. Syukur mak kid tak apa-apa. :)

    Mak dgn ayah itu harta yang tiada galang ganti, limited edition tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nov : alhamdulillah...tanpa mak ayah, siapalah kita.. :)

      Delete
  4. Doa kan yang terbaik buat kid dan family .. amen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu'man : Amin...tenkiu Nu'man...saya doakan untuk Nu'man dan orang tersayang jugak....:)

      Delete
  5. "Ada hikmah kita jd PLU ni"

    Sbb x kahwin boleh jaga parent sbb xyah fokus soal family sndiri klu dh brkahwin..

    Tp...

    Klu kita dh tua n sakit..

    X kahwin lg.. xde anak..

    Sape yg nk jaga kita pula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermmm ada terpikir pasal ni.

      Delete
    2. putera : betul tu...sebab tu ramai plu yang ambik anak angkat...at least ada jugak la tempat untuk menumpang kasih... :)...

      Delete
  6. Semoga mak kid cepat sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr. Unknown : insyaAllah..amin..tenkiu ye...

      Delete
  7. Semoga mak abang cepat sembuh..Jangan lupa minta tukar supaya dekat dengan family..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lelaki seksi : amin...tenkiu dik..insyaAllah...dalam proses nak mohon transfer...:)

      Delete
  8. alhamdulillah..dah sihat dah makcik...sementara mak bapa kita msih ada..sementara nyawa masih d badan...hargai apa yg ada d sekeliling kita..so x ada la sesalan di hati nnti..*nasihat kt diri sndri*

    tapi kn...kenapa aku rsa nak tau story mukaddimah ko ni ea?hehee..cer cite...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yoobi Park : alhamdulillah...syukur sangat2...hmmmm betul tu...nanti bila dah tak de, baru laa nak tercari-cari...baru la nak menyesal...ade hikmah apa yang jadi...buatkan aku sedar dan insyaAllah akan lebih menghargai mak dgn abah lepas ni...aminnn...

      hmmmm...aku rasa x boleh kot story kat sini...aku PM ko nanti..boleh???
      kita gosip2 kat lain laa....ada hati yang perlu dijaga...

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Kidd.... kes sy ni dh terbalik.... mak yg xnk dduk ngn anak2..... xnk mnyusahkn katenye..... bwk die dduk umah kiteorg pon dia ckp nk blik..... kiteorg dduk kt kg pon..... asyik merungut itu ini.... cmne tu ek.... huhiuu

    ReplyDelete
  11. Slamat hari raya brokid, udah lama tak nmpak komen brojzlee, rindu sangat kt korang ni

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum,saya sarankan awak tengok video ni
    Kenapa LGBT Diharamkan dalam Islam? | Dr. Zakir Naik
    ikhlaskan niat,bergantung kerana allah ingat ibu n ayah awak
    insyallah ada faedahnya

    ReplyDelete

Followers

World Clock